Deel 2 (van 3) in de Nipper-competitie rond de overgang van de sixties naar de seventies. Hoe zat het met de zwarte muziek rond 1970? Elk boek over de geschiedenis van de popmuziek zal het herhalen (of gewoon van mekaar afschrijven? - want veel geschiedkundige background of kennis hebben die auteurs meestal niet): Soulmuziek ontwikkelde zich tot Funk. Maar wat is het verschil? Het meest opmerkelijke bij Funk zijn het pompende drum- en baswerk vol gesyncopeerde lijnen. Het is vooral de zogeheten 'groove' van deze instrumenten die kenmerkend is voor Funk. Maar dat is een puur technische uitleg waar het merendeel van ons niks aan heeft. Het simpele voorbeeld van het liedje “Get ready” is zoveel duidelijker. De dansbare sixties-versie van Motown-getrouwen The Temptations is Soul, de meer met Rock-invloeden doordrenkte versie van Rare Earth is Funk. (Overigens staat Rare Earth niet in deze lijst, want dat was een zeldzame blanke groep op Motown.) Aan de Temptations-versie kon je perfect horen dat Soul uit de originele Rhythm & Blues ontstane meer gestileerde zwarte dansmuziek was. Rond de wisseling van het decennium ontwikkelde Soul zich twee kanten op. Enerzijds werd de muziek steeds harder, ruiger en energieker, waarmee Funk ontstond. Anderzijds ontwikkelde zich de zachtere en zoetere Disco. Later in de seventies en eighties zou Disco door de hele muziekwereld opgepikt worden en zich ontwikkelen tot de meest populaire muzieksoort.
In de Nipper-lijst van deze week 50 nummers die rond de wisseling van het decennium balanceerden tussen de 3 sub-stijlen van de zwarte muziek.
Je kan nog kiezen tot donderdag 20 maart 2025 19.00 uur.
1. |
Al Green |
|
|
Take me to the river |
2. |
Ann Peebles |
|
|
I can't stand the rain |
3. |
Aretha Franklin |
|
|
Rock steady |
4. |
Beginning of the End |
|
|
Funky Nassau |
5. |
Bill Withers |
|
|
Harlem |
6. |
Chairmen of the Board |
|
|
Give me just a little more time |
7. |
Charles Wright & Watts 103rd Street Band |
|
|
Express yourself |
8. |
Chi-Lites |
|
|
(For God's sake) Give more power to the people |
9. |
Clarence Carter |
|
|
Patches |
10. |
Commodores |
|
|
Machine gun |
11. |
Cornelius Brothers & Sister Rose |
|
|
Too late to turn back now |
12. |
Curtis Mayfield |
|
|
Move on up |
13. |
David Ruffin |
|
|
My whole world ended |
14. |
Detroit Emeralds |
|
|
Feel the need in me |
15. |
Donny Hathaway |
|
|
The ghetto |
16. |
Earth, Wind and Fire |
|
|
Shining star |
17. |
Eddie Kendricks |
|
|
Keep on truckin' |
18. |
Edwin Starr |
|
|
War |
19. |
Freda Payne |
|
|
Band of gold |
20. |
Funcadelic |
|
|
Can you get to that? |
21. |
Gladys Knight & Pips |
|
|
Midnight train to Georgia |
22. |
Gloria Gaynor |
|
|
Never can say goodbye |
23. |
Harold Melvin & Blue Notes |
|
|
The love I lost |
24. |
Ike & Tina Turner |
|
|
Nutbush City limits |
25. |
Isaac Hayes |
|
|
Theme from Shaft |
26. |
Isley Brothers |
|
|
Who's that lady? |
27. |
Jackson Five |
|
|
I want you back |
28. |
James Brown |
|
|
(Get up, I feel like being a) Sex Machine, pt. 1 |
29. |
Jean Knight |
|
|
Mr. Big Stuff |
30. |
Jr. Walker & All Stars |
|
|
Walk in the night |
31. |
Kool & Gang |
|
|
Jungle boogie |
32. |
Labelle |
|
|
Lady Marmalade (Voulez-vous coucher avec moi ce soir?) |
33. |
Lou Rawls |
|
|
A natural man |
34. |
Lynn Collins |
|
|
Think |
35. |
Marvin Gaye |
|
|
What's going on? |
36. |
Meters |
|
|
Cissy Strut |
37. |
Muscle Shoals Horns |
|
|
Keep on playin' that funky music |
38. |
O'Jays |
|
|
Back stabbers |
39. |
Ohio Players |
|
|
Love rollercoaster |
40. |
Rufus Thomas |
|
|
Do the Funky Chicken |
41. |
Sly & Family Stone |
|
|
Thank you (falletinme be mice elf agin) |
42. |
Soul Survivors |
|
|
Mama Soul |
43. |
Spinners |
|
|
I'll be around |
44. |
Staple Singers |
|
|
Respect yourself |
45. |
Stevie Wonder |
|
|
Superstition |
46. |
Stylistics |
|
|
Funky weekend |
47. |
Temptations |
|
|
Papa was a rolling stone |
48. |
Timmy Thomas |
|
|
Why can't we live together? |
49. |
Undisputed Truth |
|
|
Smiling faces sometimes |
50. |
Wilson Pickett |
|
|
Funky Broadway |