nipper.be
Een ode aan alle leuke muziek uit de 20ste eeuw
De peters van Nipper

Een zoektocht naar het beste muzikale jaar van de 20ste eeuw is natuurlijk niet enkel een prettige aangelegenheid, het is ook een ernstige zaak! Zeker als je in het tweede jaar nog de ambitie hebt om een top-100 aller tijden samen te stellen. En waarbij 'aller tijden' echt geen loos begrip is!

Daarom hebben we een aantal legendarische muziekkenners uit Vlaanderen gevraagd of ze zich mee achter dit initiatief wilden scharen en de rol van peter voor een bepaald decennium op zich wilden nemen.

De oogst mag zondermeer indrukwekkend genoemd worden.

De jaren veertig en daarvoor: Herman De Geyter

Als muzikale peter voor een muzikale periode die inmiddels al 70 jaar (of langer) achter ons ligt moesten we natuurlijk een muziekliefhebber met ruime ervaring vinden. En die ervaring heeft Herman De Geyter ruimschoots. Hij wordt nog dit jaar 75, hij heeft dus al heel wat muziek zien passeren.

Meer dan 40 jaar lang stelde hij programma's samen voor omroep Oost-Vlaanderen van Radio 2. Programma's als 'Relax', 'De eerste ronde' of 'Onderuit' doen allicht nog wel een belletje rinkelen. Maar wellicht is hij het bekendst gebleven voor de voortreffelijke Country-programma's die hij maakte. 'Het Verre Westen' heeft legende-status verworven. Country-muziek is bij Herman nooit ver weg, zo heeft hij nog zijn eigen facebookgroep 'Countryside met Herman', maar zijn muzikale smaak en zijn muzikale horizonten reiken uiteraard een stuk verder. Zoals de meesten van zijn generatie is hij iemand die open staat voor vele muzikale invloeden. Als muzikale peter van Nipper zal hij jullie en ons mee gidsen doorheen de muziek uit de eerste helft van de 20ste eeuw.

En wie al in 2016 meedeed aan de competitie weet intussen wel dat we daar heel wat meer melodietjes van kennen dan we 12 maanden geleden voor mogelijk hielden.

De jaren vijftig: Sylveer (Sylvain) Vanholme

De muzikale peter voor de jaren vijftig is Sylveer (Sylvain) Vanholme. We kennen hem natuurlijk allemaal als stichtend lid en stuwende figuur achter de Wallace Collection aan het van de jaren zestig en als de helft van Two Man Sound die wereldwijde hits mochten inschrijven. Maar Sylvain is veel meer dan dat. Als producer werkte hij met zowat elke Belgische Rockgroep van de jaren zeventig en tachtig (Salix Alba, Octopus, Kids, Machines, Kreuners, Roland, Jo Lemaire, Gorki... en dat is dan nog een zeer beperkte opsomming).

Maar los van dit alles is Sylveer ook uitermate goed geplaatst om de jaren vijftig muzikaal voor Nipper te begeleiden. Zijn tienerjaren bracht hij door in Oostende en in de jaren 50 en 60 was Oostende nog een beetje "Little Britain" met alle Britse toeristen. Rock 'n' Roll brak in België echt letterlijk door via de kust (lees: Oostende). Het zou Sylveer aansporen om zelf met Rockbands als The Seabirds en Sylvester's Team te beginnen aan het begin van de sixties.

En waarom zijn volgens hem de jaren 50 het belangrijkste decennium in de muziekgeschiedenis?

'Alle rockmuziek tot op de dag van vandaag is in de jaren vijftig ontstaan. Elke band die nu, ruim 60 jaar later, nog steeds optreedt in een bezetting met gitaar, bas en drums is schatplichtig aan de sound van de Fifties. Maar de jaren vijftig waren niet enkel Rock 'n' Roll. Al de rest werd muzikaal wel weggeveegd door al het jonge geweld van toen, maar dat mag niet doen vergeten dat tot vlak voor dat moment in de mid-fifties crooners, diva's en grote orkesten echt wel de top waren binnen die genres. Het resultaat is dat de jaren vijftig kwalitatief de meest hoogstaande muzikale cocktail vormden van de hele 20e eeuw'.

De jaren zestig: Jo met de Banjo

Peter voor de jaren zestig is de onvolprezen Jo met de Banjo. Geboren in 1947 en met roots in de buurt van Bevergem bleef hij na zijn studies aan de KU Leuven in die buurt hangen en is hij inmiddels zelfs schepen van de gemeente Herent geworden.

Hij was (met o.m. Mike Verdrengh en Zaki) één van de pioniers van de voor die dagen vernieuwende 'Popsectie' van Radio 1 in de mid-sixties en presenteerde vanaf 1969 het al even legendarische 'West Point' op radio 2. Van TV kennen we hem ook, als presentator van Singe Sange Jo. En dan vergeten we nog bijna zijn verdiensten als componist-tekstschrijver voor menig Vlaamse zanger en zijn rol als publieksopwarmer bij 'Tien om te Zien'.

Waarom kiest Jo voor de Sixties als het beste decennium in de muziekgeschiedenis?

'Er zijn vier goede redenen waarom de jaren zestig er bovenuit steken. En die 4 redenen heten: John, Paul, George en Ringo. Dat maakt elke andere discussie overbodig'.

De jaren zeventig: Michel Follet

Seventies-peter Michel Follet komt uit het Antwerpse en werd geboren in 1959. Via diverse vrije radio's verzeilde hij in 1982 bij Radio 2, de toenmalige Omroep Brabant, waar hij bijna op zijn eentje zorgde voor hernieuwde belangstelling voor oude Vlaamse hits.

Michel stond in 1992 ook aan de wieg van Radio Donna, keerde nadien terug naar Radio 2 en werd nadien - tot op de dag van vandaag - spilfiguur bij tal van andere initiatieven in Vlaanderen en Nederland: Radio Mango, de Nederlandse NCRV, 4FM en Joe FM. Daarnaast is Michel Follet ook een fervent Kermisfanaat en Filmfreak. Zijn TV-debuut was met de quiz Cinemanie op TV-1 en tot eind 2015 presenteerde hij een filmprogramma op ATV & TVL. Hij schreef ook al 11 boeken over uiteenlopende onderwerpen.

Waarom kiest Michel voor de Seventies als het beste decennium in de muziekgeschiedenis?

'Ik ben een kind van de jaren zeventig. De seventies waren ook het decennium waarin popmuziek wereldwijd toonaangevend werd, en dat kwam niet louter door het succes van Abba. Tot die tijd was popmuziek bijna een louter Angelsaksische aangelegenheid gebleven. Vanaf de jaren zeventig konden voor de allereerste keer waar ook ter wereld artiesten of groepen plots platen maken die ook in de rest van de wereld gedraaid en verkocht werden. En wat vooral zo prettig was aan de jaren zeventig: populaire muziek werd niet altijd te ernstig genomen. Het had nog iets onschuldigs en naïef. Tegelijkertijd kon je nog vernieuwen en verrassen. Popmuziek kon nog alle kanten uit. En je moest er niet knap of chique uitzien om hits te scoren. Lelijke mannen met bakkebaarden of dubbele kin, vrouwen met een kilootje meer en een uilenbril: het mocht allemaal. Als het liedje maar goed klonk!

De jaren tachtig: Gust De Coster

Peter voor de jaren tachtig is Gust De Coster. In 1953 geboren in het Aalsterse heeft hij zelfs 'De Dikke Van Dale' gehaald. Zijn zelfbedachte term ‘Belpop' is inmiddels een heus Nederlandstalig woord geworden. Via diverse vrije radio's, waaronder vooral FM Bruxel bijna cultstatus verwierf, werd hij vanaf 1982 ook presentator van ‘Vrijaf' op Radio 2 waar hij al snel de grote gangmaker werd van de bloeiende Belgische Rockscene. Dat resulteerde zelfs in het referentiewerk bij uitstek van die Vlaamse Rockmuziek: ‘Wit Lof from Belgium'.

Ook nadien speelde Gust, zowel voor radio als TV, een actieve rol: samensteller bij Radio Donna, deel van de redactie van de TV1-Notenclub, Radio Roxy, programmadirecteur bij Contact 2, adviseur bij Nostalgie. De lijst is eindeloos…

Waarom kiest Gust voor de Eighties als het beste decennium in de muziekgeschiedenis?

'Het is dubbel voor mij. Enerzijds betekenden de jaren tachtig eindelijk de definitieve doorbraak van de Belgische muziekscene, die me altijd nauw aan het hart gelegen heeft. Anderzijds werd popmuziek in de jaren tachtig echt wel volwassen. Gewoon verwijzen naar de opkomst van het digitale in de muziek (synthesizer, drumcomputers, CD's etc), het fenomeen MTV of hoe groot bijvoorbeeld Rock Werchter werd in de jaren tachtig maken dat zondermeer duidelijk.'